De overeenkomst tussen zoek- en jeukwoorden

Vraag mensen naar SEO en iemand in je omgeving zal direct ‘zoekwoorden’ zeggen. Uitstekend, denkt de marketeer. Maar de vraag is of je met die zogenaamde ‘keywords’ echt verbinding maakt met je doelgroep. Want wat bereik je door regelmatig hetzelfde woord te gebruiken?

Japke-d Bouma, columnist bij NRC en schrijfster van onder andere de boeken ‘Ga lekker zelf in je kracht staan’ en ‘Mag ik even iets tegen je aanhouden’ schrijft in haar boeken over jeukwoorden op kantoor. Hierbij duidt ze deze vaak nét iets letterlijker dan ze (hopelijk) bedoeld zijn. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Ergens een plasje over doen – Als iemand nog moet reageren op het werk van een collega voordat het gepubliceerd mag worden
  • Ik hoor wat je zegt – Als iemand zijn mening deelt maar er zeker niets mee gedaan gaat worden
  • Iets over de schutting gooien – Jouw (niet al te leuke) werk op laten knappen door je collega’s

De lijst is eindeloos en je kent ze vast.

Online SEO teksten waar ik jeuk van krijg

In online teksten zie ik regelmatig hetzelfde gebeuren. Bepaalde woorden worden vaak gebruikt (vanwege SEO natuurlijk) waardoor het verhaal helemaal niet meer lekker leest. Een voorbeeld? Je herkent ze door de bedrijfsnaam te vervangen door die van een concurrent. Blijft de inhoud van de tekst gelijk, dan vind ik het geen sterke tekst. Het vertelt namelijk geen uniek verhaal. Woorden waar ik online jeuk van krijg:

  • Innovatief – Wie is er tegenwoordig niet innovatief bezig?
  • Snelgroeiend – Wie bepaalt hierbij de snelheid?
  • Creatief – Zeg dat nooit over jezelf en wantrouw mensen die dat wel doen 😉
  • Nieuw – Wat is er anno 2020 nou écht nieuw?

Vind dus de optimale balans voor je teksten

Maar moet je dan helemaal geen zoekwoorden gebruiken in je teksten? Natuurlijk wel. Maar ga je teksten er niet op aanpassen. Schrijf eerst een mooie tekst die lekker leest voor jouw doelgroep. Als je dat goed schrijft zal dit vaak vanzelf al geschikt zijn voor SEO. Waarom? Omdat je gebruik hebt gemaakt van:

  • Titel die vertelt wat de lezer van de inhoud kan verwachten
  • Duidelijk tussenkopjes die aansluit op de titel boven je verhaal
  • Korte alinea’s die weer aansluiten op de bijbehorende tussenkopjes
  • Goede opmaak in HTML (kop is H1 en de tussenkopjes H2)
  • Alinea’s met korte zinnen die lekker lezen

Hulp nodig of benieuwd naar hoe ik mijn teksten opbouw? Neem gerust contact op, ik geef je graag een aantal praktische tips om zelf aan de slag te gaan met bijvoorbeeld blogging.