Waarom mensen niet meer ‘liken’

Valt het je ook wel eens op dat je steeds minder likes krijgt voor je zakelijke updates? Mij wel. Eerst maakte ik me er druk over dat mensen blijkbaar niet meer liken. Was wat ik schreef nog wel interessant genoeg? Of lag het aan mijn timing. Door de loop van de tijd ben ik tot een andere conclusie gekomen. Een lezer en een liker zijn twee verschillende types.

Mensen die op zakelijk niveau geïnteresseerd zijn in jouw visie, kennis of ervaring, zijn interessante lezers en potentiële leads. Daar ben jij je als schrijver van bewust maar zij zijn dat als lezer ook. Daarom zullen zij dus niet zo snel op like klikken. Dit betekent dus zeker niet dat mensen niet meer lezen, maar liken is voor een grote groep een (te) hoge drempel geworden.

Likers zijn ambassadeurs

Maar wie klikt dan wel op like? Vaak zullen dit mensen zijn uit je eigen netwerk (personal interest) of mensen die zich voor 100% herkennen in je verhaal (professional interest). Waardeer deze groep door hen zoveel mogelijk persoonlijk te bedanken voor hun like. Zij zijn de ambassadeurs van jouw verhaal en stellen hun netwerk voor jou open.

Inzicht in bereik

Meet het succes van je updates dus niet langer aan het aantal likes, maar kijk vaker naar het aantal impressies en het bereik van je updates. Bij blogs op LinkedIn Pulse krijg je een duidelijk beeld van de statistieken en het aantal impressies. Ook Facebook en Twitter geven een duidelijk inzicht in het aantal weergaven van jouw berichten. Gebruik de informatie van het bereik om te zien welke informatie je doelgroep interessant vindt en waardeert. Ga op basis daarvan weer nieuwe, verdiepende content maken.

In de spotlights

Meer weten over de statistieken van je kanalen? Ik vertel je er graag meer over. Ook help ik je bij het maken van online verhalen die jouw organisatie op de juiste manier in de spotlights zetten.